Wat zijn de hindernissen?
De voornaamste hindernissen doen zich voor binnen de muren van de 
universiteit. Er is weinig communicatie tussen de verschillende faculteiten, 
terwijl innovatie vaak in een onverwachte hoek zit. Juist nieuwe combinaties van 
wetenschappelijke kennis leiden tot de verrassende vernieuwingen met een grote 
toegevoegde waarde voor de maatschappij en het bedrijfsleven. Het gebrek aan 
communicatie tussen wetenschappers uit verschillende onderzoeksgebieden maakt 
dat deze effectieve vorm van innovatie maar weinig voorkomt.
Een ander 
probleem dat zich voordoet binnen de universiteit is de instelling van de 
wetenschappers. Naast het feit dat veel wetenschappers niet voldoende in de 
maatschappij staan, is de echte onderzoeker zich vaak niet bewust van de 
mogelijkheden die er zijn in het vermarkten van zijn kennis. Soms wordt een 
onderzoeksresultaat of vinding al gepubliceerd voordat een patent wordt 
aangevraagd. Hiermee wordt het intellectueel eigendomsrecht 
verspeeld.
Voorwaarde voor succesvolle kennisoverdracht is daarom een 
stabiele en structurele samenwerkingsvorm tussen de universiteiten en andere 
instellingen en bedrijven. In de relatie tussen de universiteit en deze andere 
instellingen doen zich ook problemen voor.
De doelstellingen van 
universiteiten en het bedrijfsleven liggen ver uit elkaar. De universiteit richt 
zich op onderzoek en onderwijs met als hoofddoel ontwikkeling en behoud van 
kennis. Voor een bedrijf is kennis slechts een middel om in commerciële 
behoeften te voorzien. Er wordt op totaal andere wijze omgesprongen met kennis. 
De vrije uitwisseling van ideeën via publicatie binnen de wetenschappelijke 
wereld staat lijnrecht tegenover de bescherming van kennis door private 
ondernemingen. 
De werkwijze van de wetenschappers en ondernemers 
verschilt ook sterk. De wetenschapper is in principe een individualist en ziet 
zichzelf graag als een zelfstandige en ongebonden werker. Zijn strategie van 
vandaag wordt bepaald door de onderzoeksresultaten van gisteren. De commerciële 
werknemer is echter gebonden aan een strak omlijnde toekomststrategie van zijn 
bedrijf, en in een constante verantwoording richting de 
aandeelhouders.
Het is duidelijk dat het bedrijfsleven en de universiteit 
niet een vanzelfsprekende match zijn voor samenwerking. Het zijn twee 
verschillende werelden, waar mensen met andere doelen voor ogen werken. Het 
resultaat is dat samenwerking vaak berust op persoonlijke netwerken en 
succesverhalen blijven anekdotisch - terwijl tegelijkertijd de mogelijkheden 
voor samenwerking eindeloos zijn en échte innovatie binnen handbereik ligt.