De netwerkbenadering
De netwerkbenadering vindt zijn oorsprong in de nieuwe economie, die steeds meer 
wordt gekenmerkt door netwerkstructuren en netwerkend werken. Zoals de econoom 
Schumpeter begin vorige eeuw al constateerde, komen innovaties vooral tot stand 
door het scheppen van ‘Neue Kombinationen'. Vaak zijn dat nieuwe combinaties van 
uiteenlopende expertises en tegenwoordig ontstaan deze nieuwe combinaties vooral 
in netwerken.
Een innovatie is een creatieve combinatie van kennis die 
voorziet in een bestaande behoefte. De aanwezige kennis bij de 
kennisinstellingen moet op een creatieve manier gecombineerd worden tot 
innovaties die toegevoegde waarde bieden voor de maatschappij. Op deze manier 
kunnen wetenschappelijke kennis en techniek gevaloriseerd worden en waardevol 
worden voor de samenleving. Deze innovaties zullen tot stand moeten komen in een 
netwerkverband tussen de kennisinstellingen en de maatschappij, waarbij een 
actieve match wordt gemaakt tussen kennis en de bestaande marktbehoeften. 
Voorwaarde hiervoor is dat de universiteiten hun traditionele, naar binnen 
gerichte houding laten varen en samenwerking zoeken met andere instituten, 
bedrijven en met maatschappelijke organisaties.
“Voorwaarde is dat je 
een duurzame relatie aangaat met andere partijen, inclusief bedrijven. Een 
relatie waarin van twee kanten wordt geïnvesteerd. Dus niet één partij die geld 
geeft en een andere die het uitgeeft en na een tijdje met een rapportje komt, 
maar een overeenkomst om gezamenlijk een complex probleem bij de kop te vatten.” 
- Prof. Dr. Annemieke Roobeek-
In Nederland heerst de merkwaardige 
misvatting dat je als onderzoeksinstituut niet excellent kunt zijn als je 
samenwerkt met bedrijven. Men zou dit beschouwen als een contractonderzoeker van 
het type ‘u vraagt en wij draaien’. De praktijk leert echter dat samenwerking 
juist leidt tot verdieping, tot fundamentele kennis, die niet alleen 
wetenschappelijk interessant is maar bovendien nuttig is voor de praktijk. Wil 
de samenwerking leiden tot effectieve valorisatie, dan vraagt dat echter meer 
dan slechts het tegen betaling uitvoeren van nauw omschreven 
onderzoeksprojecten: het is een proces van constante interactie.
Dit 
proces kan het best omschreven worden als de transitie van science for 
science naar interactive science. Deze manier van interactive 
science wordt gekenmerkt door netwerkteams die rondom een bepaald 
kennisgebied aantrekkelijke proposities uitwerken. Deze netwerkteams bestaan uit 
een combinatie van mensen uit het bedrijfsleven en wetenschappers die werkzaam 
zijn in uiteenlopende kennisgebieden. Er wordt geïnvesteerd in een duurzame 
match tussen de martkbehoeften en de aanwezige kennisgebieden binnen de 
kennisinstelling.
 
 
Eerder werd al genoemd dat voor dit proces vooral een cultuuromslag binnen de 
universiteiten moet worden gerealiseerd. Willen wetenschappers de aanwezige 
kennis zinvol en effectief verzilveren, dan moeten zij de nodige 
netwerkcompetenties ontwikkelen. Hieronder puntsgewijs de eigenschappen waarop 
de wetenschapper zich zal moeten richten op weg naar een beter 
valorisatieproces. De wetenschapper, 
• moet bijdragen aan de creatie van valorisatiekanalen,Niet alleen de wetenschappers moeten zich hierop richten, de universiteit moet er ook op toezien dat zij dit doen. Er hangt dus een belangrijk HR-traject samen met het opbouwen van structurele, duurzame valorisatiekanalen. Activiteiten die bijdragen aan valorisatie moeten binnen de universiteit door duidelijke indicatoren worden gewaardeerd. Op deze manier kunnen deze activiteiten worden beloond en gestimuleerd. Dit aspect is zeer belangrijk, aangezien dit de manier is waarop het valorisatieproces een vaste plek krijgt binnen de structuur van de universiteit.
• beschikt over contacten binnen en buiten het vakgebied,
• speelt actieve rol in het betrekken van collega’s,
• heeft kennis van de innovatiestrategieën van bedrijven,
• benadert persoonlijk sleutelfiguren binnen het bedrijfsleven,
• zoekt naar mogelijke toepassingen van onderzoeksresultaten,
• faciliteert brainstorm-sessies richting mogelijke toepassingen van kennis,
• ontwikkelt onderwijs dat aanzet tot valorisatie en ondernemerschap,
• ontwikkelt zelf een netwerk van contactpersonen in het bedrijfsleven,
• kijkt naar mogelijkheden voor het opzetten van een spin-off,
• fungeert als ambassadeur van een valoriserende universiteit.